Šesta nedjelja kroz godinu

Isus nadilazi zakon. Bilo je zabranjeno dodirivati gubava čovjeka. Isus doticajem iscjeljuje gubavca. Za njega je čovjek važniji nego svaki propis zakona. Isus je bio suputnik i supatnik, pun sućuti. Tako je pomicao i mijenjao granice društva. Ne revolucijama i nasiljem, ne ni ravnodušnošću, nego obzirom, suosjećanjem, koje odbacuje zlo i koje odbija prepustiti drugoga samoći vlastite patnje.

Tumačenje čitanja
Prvo čitanje (Lev 13, 1-2. 45-46)
Čitanje knjige Levitskog zakona

Prvih pet knjiga Biblije tvore jednu cjelinu koju Židovi nazivaju „Zakon,“ Tora. Podjela na pet knjiga posvjedočena je prije Krista u grčkom prijevodu Biblije, tzv. „Sedamdesetorica“ (LXX). Taj prijevod je prihvatila Crkva, a pojedini svezak je naslovljen prema njegovu sadržaju. Treća knjiga je: Levitski zakonik, koja sadrži zakon svećenika iz Levijeva plemena. Sav žrtveni obrednik (Lev 1-7), Levitskog zakona, spojen je s boravkom Izraelaca u pustinji i stavljen pod Mojsijev autoritet. Zakon donosi veliki broj odredbi – žrtava, koje su svoj oblik dobile tek poslije Sužanjstva. Levitski zakon isključivo je zakonodavnog sadržaja, a obuhvaća 27 poglavlja. Poglavlje 11-15, sadrži propise o čistoći. Svećenici Levijevci, članovi su Levijeva plemena prikladni za svećeništvo (usp. Pnz 21,5). Od Boga su odabrani za služenje u jeruzalemskoj službi, u Hramu. Poglavlje 13 Levitskog zakona u današnjem 1. čitanju govori o kožnim bolestima. Svećenik „levit“ (Aron ili neki drugi), mora pregledati… „zaraženo mjesto na koži (bolesnikova) tijela.“ Ovisno o izgledu rane na tijelu, svećenik ga … „proglašava nečistim.“ Sedam dana svećenik izolira bolesnika. Osmi dan ga ponovo pregleda i ako se bolest (rana) nije proširila ili je nestala, svećenik ga proglašava čistim. Ali: „Ako se na čovjeku pokaže guba,“ svećenik ga proglašava nečistim. Gubavac je čovjek koji se potpuno izdvaja iz društva, od ljudi. Taj čin je mjera sigurnosti, radi sprječavanja zaraze. Zakon je bio veoma strog, kako za zaražene, „nečiste,“ tako i za ozdravljene „čiste.“ Gubavac je bio Božji kažnjenik, onaj koga je Bog napustio, smatran je duhovno mrtvim. Tko je bio proglašen „nečistim“ bio je zapravo „izopćen iz društva,“ iz zajednice Božjega naroda. Gubavac je sam na sebe morao svakoga upozoravati, odjećom i zvukom. Morao je vikati: „Nečist! Nečist (sam)! Bio je 'izopćavan' kako bi zajednica mogla živjeti u prividu čistoće i neporočnosti.

Drugo čitanje (1 Kor 10, 31-33)
Čitanje prve Poslanice Korinćanima

U današnjem 2. čitanju apostol Pavao upozorava Korinćane na Božje Zapovijedi i na kršćanske kreposti: „Ili jeli, ili pili, ili drugo što činili, sve na slavu Božju činite.“ Kaže im da trebaju biti umjereni u svemu što čine. A za sve što posjeduju i za sve što imaju, trebaju zahvaljivati Bogu s molitvom. Apostol traži od svojih slušatelja (učenika) da ne budu ni Židovima, ni Grcima, ni Crkvi Božjoj „na sablazan.“ Kršćanin mora živjeti dostojanstveno na slavu Božju, ali i na slavu onih koji žive s njim i oko njega – svih ljudi. Pavao živi Kristov život. On dosljedno slijedi Krista, a to traži i od svojih obraćenika: „Nasljedovatelji moji budite, kao što sam i ja Kristov.“ Pavao moli i nas danas, da činimo „oponašamo“ ono što je i on činio, a ne ugađati samo sebi, svojim uvjerenjima, nego i drugima: „Ne tražiti svoju korist, nego što koristi mnogima na spasenje.“ A spasit ćemo druge šireći Evanđelje, Riječ Kristovu. Pavao nas upućuje na temeljno načelo kršćanskog savršenstva: u svemu postupati kao Isus. A On se zaista u svemu, osim u grijehu, prilagodio ljudima kako bi ih spasio.

Evanđelje (Mk 1, 40-45)
Čitanje svetog Evanđelja po Marku

Dođe k Isusu neki gubavac, klekne i zamoli: „ako hoćeš, možeš me očistiti!“ Isus ganut pruži ruku, dotače ga se pa će mu: „Hoću, budi čist!“ I odmah nesta s njega gube i očisti se. Isus se otrese na nj i odmah ga otpravi riječima: „Pazi, nikomu ništa ne kazuj, nego idi, pokaži se svećeniku i prinesi za svoje očišćenje što propisa Mojsije, njima za svjedočanstvo.“ Ali čim izađe, stane on uvelike pripovijedati i razglašavati događaj tako da Isus više nije mogao javno ući u grad, nego se zadržavao vani na samotnim mjestima. I dolažahu k njemu odasvud.

Kontemplacija:

Isus se približava onima koji u boli i patnji ostaju ponizni, koji priznaju da nisu gospodari vlastitoga života. Gubavac je pred Isusom: „Ako hoćeš možeš me ozdraviti!“ On odgovara na poziv čovjeka koji priznaje i vjeruje da ga Isus može ozdraviti. „Hoću, budi čist!“ Budi čist od svoje gube, od svoje bolesti koja te je odvojila od ljudi. To je čovjek koji se klanja Gospodinu, molitvom mu se obraća, s vjerom da On, Bog to može učiniti. Prilazi mu kršeći zakon koji mu društvo nameće. Isus ga čisti od gube, od bolesti, ali i od svih drugih ovisnosti: straha, mržnje, odvojenosti, raskinutih odnosa, osjećaja manje vrijednosti, svega lošega, što ga odvaja od drugih ljudi. Ali oslobađa ga i od grijeha. „Guba:“ su zaista njegovi, ali i naši grijesi, oni su obično nevidljivi – prekriveni „korom,“ „krastama“ i često ih vrlo teško i s mukom ispovijedamo. Kada se okrenemo Bogu s iskrenom molitvom, On nas prihvaća i „čisti:“ Isus kaže: „Budi čist!“ I možeš se pokazati drugima. Ne moraš više ništa skrivati. I ti si slika onoga koji te je htio, koji te je stvorio. Njegova ljubav je na tebi. Budi čist! Odsada više nisi opasan za druge, nećeš više nikoga zaraziti svojom gubom, svojom zloćom, svojim slabostima. Ti si slobodan i možeš se kretati u društvu ljudi. Nitko više ne treba od tebe bježati. Vjeruj da si novo stvorenje. Vjeruj u Božje zahvate. Ta, Bogu je sve moguće! Bez obzira kako si duboko pao, gdje se nalazio, On te može podići i učiniti novim čovjekom. Sada si čist od zla koje te je mučilo i drugima možeš nositi radosnu vijest o ozdravljenju i ljubavi koja te podigla. Isusova ozdravljenja su znak Božje nadmoći nad silama zla. AMEN!

Podijeli